وبلاگ شخصی محمد بیاتی

دلنوشته های کنج تنهایی

وبلاگ شخصی محمد بیاتی

دلنوشته های کنج تنهایی

من نیز در ظلمات شب گاهی دلم برای خودم تنگ میشود!!!

هشت رفتار اشتباه درحین رانندگی (قسمت اول)

چهارشنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۵ ق.ظ

 

بسیاری از افراد، خرید ماشین دومین هدف سرمایه گذاری در زندگی فرد (اولین سرمایه گذاری خرید خانه است) به شمار می اید. به همین دلیل سعی می کنیم به نحوه احسنت سال ها از وسیله نقلیه خود نگهداری کنیم.

ما در روزمرگی خود خواسته یا ناخواسته رفتار های نادرستی در قبال خودروی خود انجام می دهیم. سبب ازبین رفتن عمر مفید خودرو می شویم.

در این مطلب به 8 روش رفتار و عادت های بد در هنگام رانندگی و هم تعمیر، نگهداری خودرو با ما همراه باشید.

 

قبل از گرم شدن ماشین شروع به رانندگی می کنید؟

 

خودرو تا قبل از روشن شدن خاموش بوده، بعضی از افراد به محض روشن کردن خودرو شروع به حرکت و پدال گاز را سریع فشار می دهند.

اگرفکر می کنید که با گاز دادن متور ماشین هرچه سریع تر گرم می شود، کاملا اشتباه می کنید. بگذارید خودرو یک یا دو دقیقه در جا کار کند وبه اصطلاح گرم شود.

با فاصله انداخت تایم روشن و حرکت کردن خودرو، روغن در بین موتور و اجزای دیگر جریان می یابد و با گاز دادن به هیچ عنوان در گرم کردن خودرو تاثیری ندارد.

وقتی که به ماشین سرد گاز زیادی وارد کنیم باعث تغییر دمای ناگهانی می شود و فشار بسیار زیادی به اجزا و اتصالات موتور وارد می کند.

فقط کافیه که یک یا دو دقیقه به خوردو تایم بدهید تا موتور گرم شود بعد حرکت کنید، این موضوع باعث می شود طول عمر خودروی شما بسیار مفید باشد.

قبل از گرم شدن ماشین شروع به رانندگی می کنیم

 

ناگهان از دنده عقب را به دنده یک تغییر می دهید

 

بعد از دنده عقب بدرن ماشین یا قبل از آنکه خودرو را کاملا نگه دارند، هرچه سریع تر دنده روی یک تغییر می دهید.

این روش شاید همان لحظه برای ماشین مشکلی به وجود نیاورد، اما به مرور زمان تغییر ناگهانی دنده خودرو، می تواند به پیشرانه خودرو که وظیفه انتقال نیرو بین اجزای مختلف خودرو را دارد آسیب برساند.

پس سعی کنید بعد از دنده عقب رفتن خودرو را کاملا متوقف کنید و سپس نده رو عوض کنید. این کار یک ثانیه تایم شما را نمی گیرد. اما از آسیب وارد کردن به موتور، محورها یا گیربکس جلوگیری می کنید.

 

 

دستانی که مداوم روی دنده قرار دارد

 

بعضی از افراد تصور دارند اگر یک دستشان روی دنده و یک دستشان روی فرمان قرار بدهند، راننده حرفه ای تری به نظر می رسند ولی این موضوع کاملا نادرست است.

اگر دستتان به طور دائم روی دنده باشد، نیرویی را به بوش های گیربکس و سایر اجزای دیگر انتقال می دهد که باعث سابیده شدن زودرس آن می شود.

بهترین کار این استه که هردو دست خودرا روی فرمان قراردهید. علاوه بر طولانی تر کردن عمر گیربکس، می توانید سرعت عمل بیشتری نشان دهید وبه راحتی خودرو را کنترل کنید.

برای تعمیر گیربکس تویوتا خود می توانید به ما مراجعه کند.

 

 دستانی که مداوم روی دنده قرار دارد

 

از روغن موتور نامناسب و ارزان استفاده می‌کند

 

برای کمتر هزینه کردن و صرفه جویی از روغن موتور ارزان یا کیفیت پایین استفاده می کنید، باید خبر داشته باشید که خرجتان را دوبرابر می کنید. زیرا اگر روغن موتور مناسب نباشد، با گذشت زمان به اجزای موتور آسیب جدیی وارد می کند.

در درفترچه راهنمای خودرو تان نوع روغن موتور با ویسکوزیته (گرانروی) مناسب ذکر شده است.

بهتر است از روغن های با کیفت بالا و متناسب با خودروی خود استفاده کنید تا به خوبی در اجزای موتورجاری شود.

همچنین روغن موتور خود را به موقع تعویض نکنید و پشت گوش بی اندازید تا علائم هشدار دهنده خودرو روشن شود، بعد از مدتی ساییدگی اجزای موتور و خراب شدن ماشین حتمی است.

 

 

به ترمز دستی اهمیت دهید

 

بسیاری از افراد تصور می کنند که ترمز دستی فقط در زمانی که اتومبیل در سطح شیب دار قرار دارد باید کشید، این تصور کاملا نادرست است.

حتی اگر روی سطح صاف توقف کرده اید بازهم دلیلی نمی شود که ترمز دستی را نکشید.

در هنگام توقف کامل ماشین تمام وزن خودرو روی یک پین فلزی کوچک در سیستم گیربکس خودرو قرار می گیرد که اندازه ی آن بند انگشت است و به راحتی می تواند بشکند و از بین برود.

استفاده ترمز دستی این است که وزن خودرو را به شکل متعادل روی تمام اجزای گیربکس توزیع می کند وبه این ترتیب عمر اجزای ظیف خودرو طولانی تر می شود.

به ترمز دستی اهمیت دهید

 

پدال گاز را تا انتها فشار می دهید

 

بسیاری از افراد عاشق رانندگی پرهیجان و سرعتی هستند و هر از گاهی در ابتدای حرکت پای خود را روی پدال گاز فشار دهند تا تیک آف بزنند.

توجه داشته باشید که با این نوع رانندگی مدام در تعمیر گاه باشید. فشار دادن پدال گاز تا ته سرعت را یک بار افزایش می دهد و بعد برای کاهش سرعت مجبور می شوید محک روی پدال ترمز فشار بیاورید.

هرو دو این کار به طور هم زمان باهم باعث می شود اتومبیل شما با مشکل جدی مواجه شود.

گرفتن شتاب خودرو باعث می شود سوخت بیشتری مصرف می کند به این ترتیب بار سنگینی روی اجزای پیشرانه تحمل شود.

 با ترمز کردن بیش از حد مجاز باعث ساییدن لنت ترمز و روتورها می شود.

 

 

اجازه می دهید باک بنزین تا ته خالی شود

 

بسیاری از ما عادت داریم تا باک بنزین تا ته خالی نشده باشد، اقدام به بنزین زدن نکنیم.

یا بنزین کمی وارد باک ماشین کنیم و با همان سوخت کم به راهمان ادامه دهیم. و این کار هرزمان ادامه داده شود، به سیستم سوخت آسیب وارد می کند.

 در بسیاری از خودرو ها، پمپ های سوخت برای خنک ماندن باید در بنزین شناور باشد.

وقتی باک بنزین ما کمتر از یک چهارم باشد، پمپ ها بیرون از سوخت می مانند وبه دلیل گرمای شدید، عمرشان کوتاه تر می شود و مجبور می شود که آن را تعویض کنید.

 

خودرو را سنگین تر از حد مجاز بار می زنید

 

هر خودرویی بستگی به مدل خود می تواند وزنی را تحمل کند. هرچه وزن روی ماشین بیشتر باشد، فشار زیادی روی بخش های موتور، سیستم تعلیق خودرو و ترمز آن وارد می شود و مصرف سوخت را افزایش می دهد.

بهتر است خوردو را تا حد امکان سبک نگه دارید و فقط مواردی ضروری را باآن حمل کنید

برای امداد تویوتا خود می توانید به ما مراجعه فرمایید.خودرو را سنگین تر از حد مجاز بار می زنید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۰۵
Mohammad Bayati

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی